Leren is herhalen
Onthouden gaat dus beter wanneer je iets herhaalt. Dat betekent niet dat je meer tijd kwijt bent aan je leerwerk. Het betekent dat je het moet verdelen over meerdere korte momenten.
Stel je voor dat je 80 woordjes moet leren voor Engels. Je zou dat het liefst in 10 minuten doen, maar je snapt wel dat dat niet kan. Laten we zeggen dat je minimaal 1,5 uur de tijd nodig hebt om dit te kunnen leren. Sorry, leren kost nou eenmaal tijd (maar dat wist je stiekem al lang).
In plaats van 1 keer 1,5 uur, ga je 8 keer 10 minuten leren (tijdwinst is 10 minuten). Je moet je leerwerk dus in stukken knippen.
In veel schoolboeken worden de woordjes al in groepjes aangeboden. Bijvoorbeeld iedere paragraaf heeft 20 woordjes en er zijn 4 paragrafen. Als dat in jouw schoolboek niet zo is, dan verdeel je ze gewoon zelf. Dan kun je ze als volgt indelen in 8 korte leermomenten:
Je ziet dat je twee leermomenten per dag hebt. In de ochtend steeds iets nieuws. Dat wordt dan in de middag herhaald. Het is namelijk gebleken dat wanneer je iets nieuws binnen enkele uren herhaalt, je het beter onthoudt dan wanneer je langer wacht. Net zoals bij het gras. Als je te lang wacht met opnieuw over hetzelfde paadje lopen, dan is het gras alweer helemaal hersteld en kun je opnieuw beginnen met je paadje.
Woordjes kun je trouwens het beste leren met een app. Dat gaat veel sneller dan vanaf papier. Dat komt, omdat de app je overhoort over de dingen die je nog niet weet en je niet blijft lastig vallen met de dingen die je al wel weet. Zie ook de Tips&Trucs over leren met apps.
Je hebt nu dus het leren gepland en 10 minuten bespaard. Waarschijnlijk maak je je toets nu beter dan wanneer je op de avond van tevoren gestrest 1,5 uur moet leren, met zeurende ouders op de achtergrond.
De kracht van herhaling:
Herhaal alles in kleine brokjes.
4X = je kent het redelijk.
5X = je kent het goed.
7X = je gaat voor een hoog cijfer.
Oefening:
A. Bekijk in je agenda wanneer je weer een woordjestoets hebt.
B. Verdeel de woorden in kleine brokken (Vaak heeft je leerboek dat al voor je gedaan).
C. Maak een eenvoudige planning waarin je rekening houdt met:
– alle brokken 4X herhalen.
– 2X per dag oefenen.
D. Ga je woordjes leren volgens je planning.
Tip 1:
Ga je met het openbaar vervoer naar school? Ga dan woordjes leren als je in de bus of de trein zit. Dan is je reistijd geen verloren tijd.
Tip 2:
Heb jij ’s ochtends helemaal geen tijd om te leren? Verspreid de twee leermomenten dan over het eind van de dag. Leer iets nieuws direct wanneer je uit school komt en herhaal dit na het eten. Zolang je iets nieuws maar binnen enkele uren herhaalt.
Is je woordjestoets goed gegaan? Vertel erover in de reacties onderaan deze pagina. Ga dan verder met de volgende stap.
bronnen:
www.vernieuwenderwijs.nl/de-vergeetcurve-van-herma…
nl.wikipedia.org/wiki/Hermann_Ebbinghaus
www.drillster.com/info/nl/business-science
www.anderslerenleren.nl/5-praktische-tips-om-beter…