Stap 2 – Leren is schrijven

Leren is schrijven some
pdfprint

Leren is schrijven

Leren is schrijven
leren is schrijven

Er ontstaan inmiddels al nieuwe paadjes in je hersens, doordat je de leerstof in kleine brokjes steeds herhaalt. Je bent goed bezig!
Er is nog iets wat helpt bij het maken van deze ingesleten paadjes. Dat is schrijven, want leren is schrijven en schrijven is leren. En dan bedoelen we echt schrijven. Met een pen op papier. Het klinkt ouderwets, maar je hersens vinden het heerlijk. We zeiden al dat je woordjes het beste kunt leren met een app. Daar moet je de woordjes steeds intypen en dat is prima. Sommige apps geven aan het einde de woorden weer waar je moeite mee had. Schrijf die woorden allemaal even 3 keer op papier. Dan ken je ze voor de volgende keer.

Dat werkt zo:

Leren is schrijven

Wanneer je dat wat je aan het leren bent opschrijft dan zijn je hersenen op verschillende manieren bezig met het verwerken van de kennis. Het paadje wordt al mooi neergelegd doordat je herhaalt, maar het paadje wordt nog dieper gemaakt wanneer je schrijft. Je hersenen moeten namelijk ook je hand aansturen waarmee je de schrijfbeweging maakt.

Schrijven is ook heel belangrijk wanneer je iets anders dan woordjes te leren hebt. Bijvoorbeeld een hoofdstuk voor natuur en techniek. Dat zijn vaak leerteksten waarin van alles wordt uitgelegd dat je moet kennen. Dat laat zich er niet zo gemakkelijk in stampen als woordjes. Je moet een samenvatting gaan maken. Dat vind je misschien helemaal niet leuk, maar het is de beste manier om te leren:

Een samenvatting maken

Leren is schrijven
Voorbeeld van samenvatting
(klik voor vergroting)

Wanneer je een samenvatting maakt, dan haal je de belangrijkste woorden en feiten uit een tekst en die schrijf je op. Je leert nu al veel meer dan wanneer je iets alleen maar leest. Een samenvatting maken is niet een schrijfwedstrijd om wie het snelst is. Dan werkt het niet. Je moet rustig aan de dingen die je opschrijft netjes ordenen.
Maak lijstjes, leg dingen uit in je eigen woorden. Maak een tekening. Alles mag, zolang je maar kort en bondig bent en het netjes doet.
Doordat je nu alles aan het ordenen bent op papier, doen je hersens mee. Die maken nu geordende paadjes die je kunt gaan inslijten door je aantekeningen nog een paar keer te bestuderen de komende dagen. Je moet ze dan niet even snel doorlezen, maar bij elk item even in de verte kijken en het in je hoofd herhalen. Vraag je steeds af of je het snapt en of je het kent.

Zoals je al door had, moet je ook hier weer van te voren plannen en op tijd beginnen. Wanneer je morgen een toets hebt van hoofdstuk 3 en 4 van mens en maatschappij, dan red je het niet meer om samenvattingen te maken en die ook nog een paar keer te bestuderen.

Het beste is om een samenvatting te maken van een paragraaf die net is behandeld in de klas. Dus je hebt op maandag les gehad over hoofdstuk 3.4 en dan maak je op maandagmiddag vast die samenvatting. Het zit nog fris in je hoofd en het is zo af. Helaas werkt dat in de praktijk niet altijd zo, want je had op die maandag al wat anders gepland en je wilt ook nog even relaxen. Maar begin in ieder geval op tijd. Bijvoorbeeld minimaal 10 dagen voor de toets als je 8 paragrafen hebt te leren. Dan kun je op je gemak samenvattingen maken en herhalen en krijg je geen stress.

pencil 147130 640

Oefening:
A. Bekijk in je agenda met welk hoofdstuk je bezig bent voor mens en maatschappij, of voor natuur en techniek.
B. Maak een samenvatting van de eerste paragraaf van dat hoofdstuk.
C. Denk hierbij aan:
– Doe het netjes.
– Orden alle informatie.
– Maak lijstjes.
– Leg dingen uit in je eigen woorden.
– Maak een tekening.
– Maak een diagram
– Maak een tabel
– Etcetera…

light bulb 1926533 640 1

Tip:
Zorg ervoor dat je ook het maken van een samenvatting in stukjes hakt. 4X een samenvatting maken van een paragraaf is minder vervelend dan in een keer van een heel hoofdstuk. Ook helpt het je bij het leren. Vandaag maak je die van paragraaf 1. Morgen maak je die van paragraaf 2 en lees je die van 1 bestuderend door. Zo bouw je de herhaling in.

Is het gelukt om een mooie samenvatting te maken? Vertel er over in de reacties. Ga pas verder met de volgende stap wanneer je de samenvatting hebt gemaakt.


Leren is schrijven

Bronnen:  https://www.mrtinbeweging.net/sites/default/files/2014%20onderzoek%20Wie%20schrijft,%20onthoudt%20beter.pdf 

Vind je dit handige informatie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *